Instagram

Follow Me!

persoonlijk

Voorbereiden op de bevalling – hoe ik dat heb gedaan

7 oktober 2020

Dat dit mijn derde bevalling wordt, betekent niet dat ik er minder mee bezig ben. Sterker nog, ik heb er tijdens mijn vorige twee zwangerschappen nog niet eerder zoveel aandacht aan besteed als dit keer! Mijn tweede bevalling was zoveel fijner dan de eerste. Het deed me afvragen of mijn derde bevalling dan misschien nóg fijner kan zijn. Ik heb me op verschillende manieren verdiept in bevallen en het heeft mijn visie heel erg veranderd.

Bij mijn vorige twee zwangerschappen zag ik de bevalling als een noodzakelijk kwaad, de laatste hobbel de ik moest nemen voordat ik mijn kindje zou ontmoeten. Dit keer kijk ik uit naar de bevalling als een gebeurtenis op zichzelf. Een super bijzondere ervaring die ik de rest van mijn leven zal herinneren. In dit stuk deel ik met jullie hoe ik deze verandering in mindset heb weten te maken.

Kennis over de bevalling

Ondanks dat ik nu wel weet wat ik ongeveer kan verwachten, leek het me toch waardevol om meer te leren over wat er met je lichaam gebeurt tijdens een bevalling. ‘Kennis is macht’, en in het geval van bevallen zorgt kennis er naar mijn mening voor dat je niet overrompeld zal worden door de situatie maar misschien juist dingen zal herkennen waar je over gelezen of gehoord hebt. Mij geeft dit een soort houvast en daarmee rust.

Om meer te leren over de bevalling en de processen in mijn lichaam heb ik een aantal boeken gelezen. Die staan onder het kopje ‘boeken’.

Verwachtingen over bevallen

Vooral de eerste keer vond ik het onwijs moeilijk om me voor te bereiden op een bevalling. Ik wist totaal niet wat me te wachten stond en het is nergens mee te vergelijken. Het beeld dat we hebben van bevallen is meestal gevormd door verhalen van vriendinnen, collega’s en je moeder, en de films die je hebt gezien waarin vrouwen bevallen. Laten we eerlijk zijn, dit zijn meestal niet de meest positieve verhalen en beelden. Het zijn vaak de horrorbevallingen die de rondte gaan en in films liggen vrouwen op hun rug te schreeuwen en te schelden. Geen wonder dat we er misschien een beetje tegenop zien.

Maar in veel culturen is de bevalling juist een heel speciale gebeurtenis in het leven van een vrouw, en kijken de vrouwen er naar uit het ooit zelf mee te mogen maken. Ze zien de vrouw tijdens een bevalling niet als een zielig, pijn lijdend persoon, maar als een vrouw die op haar allerkrachtigst is. Het is dus maar net welk script je in je hoofd hebt over bevallen.

Verwachtingen aanpassen

Het ingebakken idee dat een bevalling een nare ploetersessie is die je moet zien door te komen wilde ik loslaten. Ik wilde kijken of ik mijn verwachtingen kon beïnvloeden en dat heb ik gedaan door heel veel positieve bevallingsverhalen te luisteren. Ik deed dit tijdens het koken, fietsen, was vouwen en elk ander moment waarop ik even tijd had.

Als ik iets heb geleerd van deze verhalen, is het dat het niet uitmaakt wat voor bevalling je hebt. Het draait helemaal om hoe jij je op dat moment voelt en hoe je er achteraf op terug kijkt. Ik heb podcasts gehoord van bevallingen die ‘op papier’ verschrikkelijk waren, maar waarbij de vrouwen er toch positief op terug keken. Omdat ze het gevoel van controle hielden en de touwtjes in eigen handen hadden op keuzemomenten. Ik denk dat het een hele grote rol speelt wat voor verwachtingen je hebt en hoe flexibel en veerkrachtig je bent wanneer het niet gaat zoals je had gewild.

Mijn eigen ervaring

Mijn eerste bevalling wilde ik heel graag thuis doen, zonder pijnbestrijding. Ik had een hypnobirthing cursus gedaan en was er zeker van dat ik dat zou kunnen, als ik de ademhalingsoefeningen maar goed deed. Ik vond het echter veel pittiger dan verwacht en dus zijn we na een aantal uur naar het ziekenhuis gereden voor pijnstilling (remifentanil). Dat het me niet was gelukt om het op eigen kracht te doen en niet thuis kon blijven, voelde als een teleurstelling. Ik kwam in een negatieve gedachtestroom terecht en onderging lijdzaam de rest van de bevalling. Het voelde alsof het me overkwam, ik was elk gevoel van controle kwijt. Ik heb een hele tijd met een rotgevoel terug gedacht aan die bevalling. Terwijl het eigenlijk een bevalling volgens het boekje was, zonder enkele complicatie.

Bij de tweede bevalling besloot ik open te staan voor alles. Tijdens deze bevalling had ik heel erg het gevoel zelf de regie te hebben. De weeën waren pittig, maar ik was heel geconcentreerd, gefocust op de pauzes tussen de weeën en vooral erg optimistisch en positief. Dit bevallingsverhaal kan je hier lezen.

Podcasts (spotify)

Changing the birth narrative van Deliciously Ella
Deze aflevering heeft mij een andere kijk op bevallen gegeven. Het begint met het bevallingsverhaal van Ella, de host. Daarna interviewt zij Milli Hill, de schrijfster van het boek ‘The Positive Birth Book’. Ze praten over hoe bevallingen overgemedicaliseerd zijn en wat onze verwachtingen voor invloed hebben op onze ervaring. Ik zou aanraden deze als eerste te luisteren!

The positive birth story podcast
Deze was echt mijn lievelings, ik heb genoten van elke aflevering. De vrouwen worden geïnterviewd door een Zweedse verloskundige die ik persoonlijk heel fijn vond klinken. Elk van deze vrouwen kijkt met een fijn gevoel terug op haar bevalling en vertelt hier vol enthousiasme over. Door het luisteren naar deze verhalen kreeg ik echt zin om zelf te gaan bevallen!

Australian birth stories
De geluidskwaliteit van deze interviews laat soms wat te wensen over, volgens mij zijn ze via skype of de telefoon opgenomen. Maar de verhalen zijn heerlijk om naar te luisteren. Het zijn er een hele hoop, ik heb de titels die mij aanspraken er tussenuit gepikt. Er staan ook regelmatig wat heftigere verhalen tussen over postnatale depressie, miskramen of stilgeboortes die ik bewust heb overgeslagen. Uiteraard wel heel erg goed dat die ook worden besproken.

Adem in adem uit
Ook een Nederlandse podcast op dit lijstje! Deze verhalen zijn zeer uitgebreid, ze beginnen al bij de kinderwens en eindigen bij de bevalling. Het zijn meer gesprekken dan verhalen eigenlijk, wat heel leuk is om naar te luisteren.

Boeken

The positive birth book (ook in het NL: positief over bevallen) van Milli Hill
Dit boek geeft veel informatie over hoe een bevalling verloopt en besteed ook veel aandacht aan alle verschillende keuzes die je kan maken tijdens je bevalling. Soms best veel informatie die ook wat kan overweldigen vond ik. De positive birth book is echter heel erg gebaseerd op het maken van autonome keuzes tijdens de bevalling, omdat de schrijfster ervan overtuigd is dat dit zorgt voor een positieve ervaring. Dus ik snap de overdosis aan info wel.

Het meest interessante in dit boek vond ik de uitgebreide lijst van stappen die je doorloopt tijdens de bevalling. Een bevalling bestaat officieel uit 3 fases: de ontsluiting, het persen en de geboorte van de placenta. Maar dit boek beschrijft ook alle tussenfases (14 in totaal!) en wat je per fase kan verwachten. Ik herkende er heel veel van mijn vorige bevallingen.

Birth skills van Juju Sundhin
Dit boek vind ik geniaal en staat voor mij op nummer 1. Voor vrouwen die de eerste keer zwanger zijn zou ik hem echter als tweede boek om te lezen aanraden omdat hij zo gericht is op technieken aanleren en in mindere mate over de bevalling zelf. Het staat vol met concrete tips die je helpen om te gaan met de pijn van weeën. Eigenlijk leert dit boek je een aantal afleidingstechnieken. Deze worden ondersteunt door korte ervaringen van vrouwen die deze technieken hebben ingezet en hoe dat ze heeft geholpen. Ik ben hem nu voor de tweede keer aan het lezen!

Een interessant aspect van dit boek vond ik de uitleg over waarom weeën pijn doen. Je baarmoeder is grotendeels spierweefsel, en tijdens een bevalling werken deze zo hard dat ze gaan verzuren. Net als tijdens intensieve krachttraining of van die ellendige kramp in je kuiten. Op de een of andere manier maakt deze uitleg de weeën wat minder mysterieus en dus minder spannend voor mij.

Liefdevol bevallen van Mirjam Hart
Dit boek heeft veel overeenkomsten met het boek van Milli Hill. Heel veel informatie over bevallen en de keuzes die je kan maken. In dit boek staan echter ook nog een hele hoop oefeningen die je kan doen, en bevat sowieso heeel veel tips. Dit is denk ik een uitstekend boek voor vrouwen die de eerste keer zwanger zijn en veel willen weten. Het omschrijft ook duidelijk het verschil tussen de hormonen die vrijkomen tijdens een bevalling en hoe je daar invloed op kunt uitoefenen. 

Ina mays guide to childbirth van Ina May Gaskin
Ina May’s boek geeft een heldere uitleg over de mind-body relatie die zo belangrijk is. Toch staat er ook veel informatie in die ik persoonlijk niet nuttig vond, zoals hoe de zorg is geregeld in Amerika en hoe dit beter kan. Ook vind ik dat er erg negatief wordt gesproken over pijnbestrijding, wat er naar mijn mening juist voor zou kunnen zorgen dat je je rot voelt als je uiteindelijk toch voor pijnbestrijding kiest (zoals ik bij de eerste bevalling).

Hypnobirthing, practical ways to make your birth better van Siobhan Miller
Ondanks dat ik een matige ervaring had met hypnobirthing de eerste keer, sta ik wel achter het principe. Ik geloof namelijk heel sterk dat je gedachtes invloed hebben op je lichaam. Dit boek vond ik een hele fijne tone-of-voice hebben en beschrijft hoe je hypnobirthing in kan zetten tijdens de bevalling. Al moet ik zeggen dat het mij toch een beetje irriteerde toen er ergens stond dat de bevalling geen pijn hoeft te doen als je maar goed blijft ademhalen, wat voor mij impliceert dat je het goed of fout kan doen.

Mijn grootste aha-momenten :

  • Het belangrijkste is dat je bevalling voor jou goed voelt en je achter de keuzes staat die gemaakt worden. Het gevoel van controle hebben (in tegenstelling tot het gevoel dat het je allemaal overkomt) is heel bepalend voor hoe je terug kijkt op de bevalling. Ik denk dat het belangrijk is dat je open staat voor verschillende scenario’s om teleurstelling te voorkomen, maar wel van het positieve uit gaat. Een mindset van ‘ik heb bepaalde voorkeuren, maar ik doe wat er nodig is om mijn baby veilig geboren te laten worden’.
  • Bij elke bevalling zijn er een X aantal weeën nodig voor volledige ontsluiting. Dit is per vrouw verschillend. Als je verkrampt, in de paniek schiet of je verzet tegen de weeën zijn ze minder effectief en heb je er meer nodig om de ontsluiting te laten vorderen.
  • Sommige weeën zijn sterker/pijnlijker/krachtiger dan anderen. In plaats van te denken “deze doet echt zeer”, kan je ook denken “yes, dit is een goede. Die heeft zeker veel effect”. In plaats van de pijn te associëren met iets negatiefs, koppel je het aan een positief effect. Hoe krachtiger hoe beter.
  • Het gebruik van pijnstilling is niet ‘zwak’. Het kan er in veel gevallen voor zorgen dat de ontsluiting sneller vordert, omdat je even wordt ontzien en dus kan ontspannen. Ontspanning = ontsluiting. Iedere vrouw mag voor zichzelf bepalen wanneer genoeg genoeg is, je moet namelijk ook nog energie overhouden om te kunnen persen.

Misschien neemt het een stukje angst weg als je net als ik meer te weten komt over je lichaam, positieve verhalen van anderen hoort en concrete vaardigheden leert. Ik ben in ieder geval heel benieuwd of deze extra info en technieken gaan bijdragen aan een fijne en bijzondere derde bevalling. Het is bijna zover en tegen die tijd deel ik uiteraard mijn bevallingsverhaal met jullie!

 

  • Avatar
    Reply
    Daphne / pureblacstyling
    7 oktober 2020 at 20:05

    Bedankt Elise, wat een fijne blog en ik ga zeker eens proberen om er ook wat meer over te leren voor we in april voor de 2e keer mogen bevallen!

    Heel veel succes voor jou ergens komende dagen!

    • elisemilou
      Reply
      elisemilou
      24 oktober 2020 at 13:54

      Hi Daphne,

      spannend! Leuk om te lezen dat je er wat aan hebt gehad 🙂

Leave a Reply