Instagram

Follow Me!

lifestyle persoonlijk

Over hoe het ons bevalt om plantaardig te eten

3 februari 2020

Eind oktober vorig jaar zaten Arjen en ik beide niet zo lekker in ons vel. Vermoeid, regelmatig ziek en weinig zin om dingen te ondernemen. We hadden het erover dat we echt weer wat gezonder moesten gaan eten en wat aan sport moesten gaan doen (dat laatste zag ik echter niet snel gebeuren voor mijzelf). Op een avond lagen we lui op de bank door Netflix te scrollen toen ik de documentaire The Game Changers zag staan. Ik had vanuit meerdere hoeken gehoord dat het een interessante documentaire is en met onze gedachtes nog in de gezonde-voeding sfeer zetten we hem op.

Eye opener

De insteek van de documentaire sprak me gelijk aan. Alles wordt op een positieve manier vertelt, in plaats van je een schuld- of schaamtegevoel te geven over het eten of drinken van dierlijke producten. De documentaire is er vooral op gericht om inzichten te geven over hoe ons lichaam in elkaar zit en hoe vlees bijvoorbeeld juist een last is voor ons verteringsstelsel in plaats van dat we onszelf er een plezier mee doen. Er zullen vast veel argumenten zijn die dit ook weer tegenspreken maar het klonk allemaal eigenlijk best logisch.

Experiment

Arjen en ik waren geïntrigeerd door de verhalen van sporters die veel meer uithoudingsvermogen en energie hadden sinds ze dierlijke producten lieten staan. Zelf waren we zo futloos, wij wilden ons ook zo voelen! Het was Arjen die zei: “laten we proberen de komende 3 maanden plantaardig te eten”. Gewoon als experiment of we ons beter zouden gaan voelen. Die week hebben we het vlees, de eieren, melk en kaas die we nog hadden opgemaakt en vanaf november gingen we van start.

Wat gebeurde er

De eerste weken was het echt wennen. Het vlees, de kip en de vis zitten echt heel erg in ons systeem merkte ik. Op een gegeven moment vonden we daar echter toch een nieuwe weg in. Er zijn zoveel vleesvervangers en lekkere plantaardige recepten te vinden dat het eigenlijk alleen een kwestie van even zoeken is.

Lichamelijk merkten Arjen en ik gelijk verschil. Onze lichamen moesten onwijs wennen aan het eten van veel meer groente (vezels!), wat zorgde voor ahum nogal onrustige darmen. Na een week of 3 was dit gelukkig over. Positieve veranderingen begonnen ook al snel op te vallen:

  • We hebben meer energie
    Ik zal niet beweren dat ik ineens marathons kan rennen, maar het is wel alsof er een soort mist is opgetrokken. Ik kan me herinneren dat ik echt vaak “ik ben zó moe” zei, dat is nu nog heel zelden en dan is er een aantoonbare reden voor zoals een gebroken nacht.
  • Weinig tot geen opgezette buik meer
    Ik had bijna dagelijks een opgezette buik, dan leek ik wel 4 maanden zwanger. Dat waren dan mijn darmen die van slag waren. Sinds ik geen dierlijke producten meer eet is dit vele malen minder geworden.
  • Vrolijker
    Heel bijzonder, maar zowel Arjen als ik zitten veel beter in ons vel en zijn vaker vrolijk en voelen ons gelukkiger. Of het iets met ons eetpatroon te maken heeft weet ik niet maar het is wel heel toevallig dat het zo samenvalt.
  • Voor mij: geen eczeem meer
    Sinds september ben ik al gestopt met koemelk, toen er uit een bloedtest bleek dat ik daar niet goed tegen kan. Toen werd de eczeem op mijn hand een stuk rustiger. Nu ik ook ben gestopt met de overige dierlijke producten is mijn eczeem helemaal WEG!

Hoe is het nu

Nu, 3 maanden later, ben ik iets minder strikt geworden. Het eten van dierlijke producten zie ik nu als iets wat je beter niet en anders met mate moet eten, net als suiker bijvoorbeeld. Wij eten thuis 100% vega en 80% plantaardig.

Wat laten we staan:

  • Vlees, vis en kip
    Wel eten we regelmatig vleesvervangers. De producten van de Vegetarische Slager vinden wij erg lekker maar ook de groenteburgers van Garden Gourmet eten we graag (zit wel soms ei in).
  • Melk, yoghurt en andere zuivelproducten
    In plaats daarvan gebruiken we havermelk of –room en kokosyoghurt of haveryoghurt. Violife heeft lekkere kaas en zuivelspread vervangers.

Ik eet nu vaker maaltijdsalades als lunch. In deze salade zit wel kaas (in de pesto)

Uitzonderingen

Producten waar ei, melk of boter in verwerkt zijn eten wij nog wel. Zoals chocolade, koekjes en brood. Heel af en toe eten we schapen-of geitenkaas bij een maaltijd en Arjen eet nog wel eens ei. Met uit eten gaan bestel ik waar mogelijk de plantaardige optie en anders de vegetarische optie. Maar als we naar een sushi restaurant gaan eet ik wel eens zalm of tonijn. Ook op verjaardagen eet ik gewoon een stuk taart met slagroom. Maar hoe minder ik het eet, hoe minder ik het mis. Ook helpen de positieve effecten me wel heel erg om op deze manier te blijven eten. Voorlopig zijn wij tevreden met deze leefstijl en ik denk niet dat we snel terug zullen gaan!

  • Avatar
    Reply
    Nienke
    3 februari 2020 at 10:06

    Ha dank voor het delen! Ik probeer ook met kleine stapjes naar plantaardig te gaan want moe en futloos.. maar vind het moeilijk lekkere en makkelijke dingen te maken! Ook kids friendly.. dus als je een x je favo receptjes wilt delen.. zeker je salades..probeer die ook naar werk mee te nemen. Ziet er heerlijk uit! Thnx!

    • elisemilou
      Reply
      elisemilou
      5 februari 2020 at 13:45

      Hi Nienke!
      De onderste is:
      – parelcouscous
      – courgette rauw fijn gesneden
      – paprika rauw fijn gesneden
      – cherry tomaatjes fijn gesneden
      – rucola fijn gesneden
      – zongedroogde tomaatjes
      – (vegan) feta kaas
      – pesto als ‘dressing’
      – pijnboompitten

      Voor de bovenste moet ik even aan Arjen vragen 😉

Leave a Reply