Instagram

Instagram has returned invalid data.

Follow Me!

kids Lijstjes opvoeding

Momlife hacks voor structuur en een soepele routine

30 oktober 2020

Met een drie weken oude baby, een peuter en een schoolkind is het never a dull moment. De afgelopen weken heeft Arjen de zorg voor de oudste twee op zich genomen, waar ik mij voornamelijk voor onze pasgeboren aanwinst ontfermde. Maar ik wist, over niet al te lang zal ik de volledige ochtend en avondroutine weer regelmatig zelf moeten doen. Arjen draait wisseldiensten waardoor hij vaak of rond 06:30 al de deur uit is, of pas om 23:00 thuis is. Ik kreeg nog net geen paniekaanval bij het idee. Ik besloot jullie op Instagram om jullie beste tips voor een gestructureerde routine te vragen. Ook vroeg ik een aantal vriendinnen wat bij hen goed werkt. Wie weet hebben jullie er ook wat aan, dus hieronder de meest genoemde tips!

Ochtend

  1. Eerder opstaan dan de kinderen
    Dit was verreweg de meest genoemde tip. Zet je wekker wat eerder dan de kinderen wakker worden, zodat je in alle rust kan douchen en een kopje thee of koffie kan drinken. Het rustige opstarten zou zorgen voor een ontspannen ochtend.
  2. De baby kan wachten
    Na de voeding en schone luier kan de baby best even wachten op zijn nieuwe outfit tot je terug bent van de schoolrun.
  3. Aangekleed naar beneden
    Laat de kinderen pas naar beneden gaan als ze aangekleed zijn, zodat je niet weer naar boven hoeft na het ontbijt. Een andere tip die werd gegeven was om de tv pas aan te doen als de kinderen aangekleed zijn, zodat ze gemotiveerd zijn om dat gelijk te doen.
  4. Baby voeden voor vertrek
    Ook als hij/zij een uur geleden nog heeft gedronken. Zo zit je in ieder geval niet met een hysterisch hongerige baby mocht je wat vertraging hebben onderweg.
  5. Begin vroeg met koken
    Zodra je thuis komt van de schoolrun bijvoorbeeld, of wanneer je kindje een dutje doet. Al snijd je vast de groenten, alles wat je nu kan doen is mooi meegenomen. Mocht je de hele lasagne al kunnen voorbereiden zodat hij alleen nog de oven in hoeft is dat helemaal top!

Avond

  1. In de middag al pyjama aan
    Als je weet dat je nergens meer naar toe gaat, doe de kinderen dan rond 16:00 al in bad+pyjama aan. Scheelt weer tijdens de avondroutine.
  2. Opruimrondje met de kinderen
    Voor het naar bed gaan ruim je samen met de kinderen de woonkamer even snel op. Je kan er evt een spel van maken: wie heeft er als eerst 10 dingen op de juiste plek terug gelegd? Zo begin je elke dag met een opgeruimde woonkamer en betrek je de kinderen ook in het gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor jullie huis.
  3. Kleding klaarleggen 
    Maak setjes kleding de avond van tevoren, zodat je daar in de ochtend geen tijd aan hoeft te besteden. Betrek je kinderen er bij zodat je daar geen strijd over krijgt. Pro tip: kijk samen naar de weersvoorspellingen en maak alvast setjes voor de hele week! En vergeet vooral jezelf niet, ook jij kan vast je kleding klaarleggen in de badkamer voor de volgende dag.
  4. Brood avond van tevoren klaarmaken (evt bevroren brood)
    Broodtrommels klaarmaken in de ochtend? Recipe for disaster als je meerdere personen klaar moet krijgen voor 8:10. Brood kan je makkelijk de avond van tevoren smeren en fruit blijft ook gesneden lekker als je het in de koelkast bewaart. Tip om brood lekker vers te houden: smeer het brood en vries het daarna in. De volgende ochtend haal je het er uit, zodat het rond lunchtijd ontdooit is. Pro tip: smeer alvast de broodjes voor de hele week (!). P.s. zuivelproducten en groenten (zoals komkommer) kunnen minder goed ingevroren worden.
  5. Ontbijt avonds al klaarzetten
    Zet bijvoorbeeld de kommetjes, bestek en muesli al op tafel, zodat je alleen de yoghurt nog uit de koelkast hoeft te pakken ‘s ochtends. Als je kinderen al wat groter zijn kunnen ze dan ook zelf vast gaan eten. Maak voor jezelf de avond van tevoren overnight oats of maak een snelle smoothie in de ochtend zodat je niet met lege maag de deur uit gaat.
  6. Wasmachine en vaatwasser ‘s nachts laten draaien
    Zet ‘s avonds voordat je gaat slapen de wasmachine (met startuitstel) en vaatwasser aan zodat deze ‘s ochtends klaar zijn. Dan kan je ze na de schoolrun (of ervoor, als je tijd over hebt) leeg halen.

Algemene tips

  1. Voorspelbaarheid
    Geen concrete tip dit, maar bij een vaste routine is (bijna) iedereen gebaat. Vooral kinderen vinden voorspelbaarheid heel fijn. Probeer er dus voor te zorgen dat de ochtend- en avondroutine elke dag min of meer op dezelfde manier verloopt. Dit scheelt strijd en geeft rust in huis.
  2. Maaltijd planning
    Bedenk voor de hele week wat je wilt eten en noteer dit in een bestandje of kalender. Zo hoef je niet elke dag te denken, ‘wat zullen we eten?’. Als je ruim kookt, kan je ook 1 of 2 dagen hetzelfde eten.
  3. Boodschappen bestellen
    Als je hebt bedacht wat je allemaal wilt eten, bestel de ingrediënten dan online en laat het bezorgen. Je kan er vaak ook voor kiezen om de boodschappen op te halen. Veel supermarkten bieden een bundel zodat je niet elke keer €7 bezorgkosten hoeft te betalen. Maak favorieten lijstjes zodat je de producten die je standaard in huis wilt hebben snel aan kan klikken. Ook brood kan je voor de hele week kopen, als je het invriest (en een grote vriezer hebt).
  4. Makkelijke maaltijd avond
    Maak het jezelf 1 of 2 avonden in de week makkelijk door een vaste pannenkoeken/tosti/brood met soep-dag in te lassen. Dit zorgt er bij ons voor dat er iig 1 a 2x in de week OK gegeten wordt ;-).
  5. Zelfstandige kinderen
    Maak je kinderen zo snel mogelijk zelfstandig zodat je ze niet bij alles hoeft te helpen. Ze hoeven zichzelf niet gelijk aan te kunnen kleden, prulletjes weg gooien in de prullenbak ipv het op de grond te laten vallen is al heel behulpzaam. Google of pinterest eens op ‘chores for kids by age’ en je ziet allerlei lijstjes met taakjes die je per leeftijd ongeveer kunt verwachten. Veel dingen zelfstandig kunnen doen draagt ook nog eens bij aan hun zelfvertrouwen!
  6. Uitbesteden
    Huur een schoonmaker/tuinman/oppas in of kies voor een maaltijddienst (zoals hello fresh of marley spoon) in als dat je stress scheelt. Wij hebben bijvoorbeeld om de week schoonmaak, en de rest van de tijd houden we het zelf bij.
  7. Back-up maaltijd
    Zorg dat je altijd eten in de vriezer hebt voor drukke dagen. Bij ons doen vissticks, aardappelkroketjes en diepvries doperwtjes het altijd goed bij de kinderen. Maar ook pasta sauzen zijn bijvoorbeeld handig om achter de hand te hebben. Moet je er wel weer aan denken om die op tijd uit de vriezer te halen.
  8. Draagzak
    Vooral met een onrustige baby is een draagdoek of draagzak onmisbaar. Tevreden baby en je handen vrij, win-win.

Heb jij nog aanvullende tips? Drop ze hieronder in de comments!

    Leave a Reply